6 вересня 2025, 14:29

Тисячі авіарейсів у Європі є небезпечними через Росію – ЗМІ

Дії російської армії поставили під загрозу практично всю цивільну авіацію Європи – тепер літати стало небезпечно.

Тисячі авіарейсів у Європі є небезпечними через Росію – ЗМІ

Свідомі дії Росії щодо глушення сигналів GPS й інших супутникових систем створюють пряму загрозу міжнародній авіації в Європі, пише "Агентство".

Як зазначається у спільному звіті Швеції та п'яти сусідніх країн, у перші чотири місяці 2025 року навігаційні збої торкнулися майже 122,6 тисячи рейсів 365 авіакомпаній. Документ був направлений до Міжнародної організації цивільної авіації (ICAO) та названий комплексною загрозою безпеці польотів.

За даними шведського телеканалу SVT, проблеми фіксувалися у повітряному просторі Польщі, країн Балтії, Фінляндії та Швеції. Лише у квітні 27,4% рейсів зіткнулися з порушеннями навігації, а в окремих регіонах ця цифра перевищувала 42%.

Наголошується, що Росія застосовує як повне глушіння сигналів, так і спуфінг  передачу хибних координат. У результаті пілоти отримували некоректні дані про місцезнаходження, а у ряді випадків збої зберігалися до приземлення. Іноді проблеми не зникали навіть після виходу літаків із зони дії російських систем РЕБ.

Дослідження дозволило встановити місцезнаходження джерел перешкод: вони розміщені у Калінінграді, Санкт-Петербурзі, Смоленську та Ростові Великому. Представник шведської транспортної агенції Андреас Хольмгрен наголосив:

"Ми вважаємо ситуацію серйозною, оскільки кількість інцидентів продовжує зростати. Викликає тривогу, що робляться свідомі дії щодо виведення з ладу глобальної системи, від якої залежить багато сфер суспільства".

Експерти пов'язують зростання таких атак із війною Росії проти України. З 2022 року кількість випадків втручання у роботу GPS біля російських кордонів збільшилась у рази. Так, у 2024 році через збої компанія Finnair була змушена призупинити рейси в естонську Тарту, коли два літаки не змогли безпечно зайти на посадку.

Нещодавно у ЗМІ повідомлялося, що навігаційні проблеми торкнулися літака голови Єврокомісії Урсули фон дер Ляйєн. За даними Financial Times, лайнер під час посадки у Болгарії змушений був використовувати паперові карти. Втім, влада Болгарії пізніше уточнила, що йшлося про короткочасне переривання сигналу.

Раніше Dialog.UA повідомляв, що Альянс розробляє механізм захисту від провокацій Росії після епізоду з літаком фон дер Ляйєн.


Автор: Дмитрий Нежин

Останні новини