25 декабря 2024, 11:00

Майбутнє вже поруч: як робототехніка змінює світ — пояснює Олена Табінська

Сьогодні в освітню робототехніку активно інтегруються елементи штучного інтелекту.

Майбутнє вже поруч: як робототехніка змінює світ — пояснює Олена Табінська

Ще вчора роботи та робототехніка здавалися елементами фантастичних фільмів і художніх творів. Хто з нас не пам’ятає культовий фільм «Термінатор» з Арнольдом Шварценеггером? Коли він вийшов у 1984 році, ми сприймали його як видовищну фантастику про далеке майбутнє. Але пройшло лише кілька десятиліть — і роботи вже серед нас. Вони допомагають лікарям проводити складні операції, аграріям — ефективно керувати посівами та готуватися до збирання врожаю за допомогою дронів, а археологам — досліджувати та відтворювати історичну спадщину. Робототехніка стрімко входить у наше повсякденне життя, беручи на себе складну та небезпечну роботу. Вона відкриває нові можливості там, де ще донедавна були лише обмеження. І водночас — змінює наше мислення.

Сьогодні робототехніка — не просто модне словосполучення чи технологічний тренд. Це невтомний помічник, що розширює людські можливості в різних галузях. А ще — потужний інструмент навчання, який формує сучасні компетенції, необхідні у світі, що змінюється на очах. Її розвиток стимулює появу нових професій і трансформує вимоги до освіти.

Про те, як саме робототехніка змінює світ і чому важливо знайомити з нею дітей змалку, розповідає Олена Табінська — експертка у сфері STEM-освіти, директорка ТОВ «СТЕМ-КЛАС».

Підхід пані Табінської — практичний і орієнтований на системні зміни. З 2017 року вона співпрацює з Інститутом модернізації змісту освіти, регіональними інститутами післядипломної педагогічної освіти, бере участь у професійних сесіях і науково-практичних конференціях на регіональних та національному рівнях, розробляє і адаптує методичні матеріали для якісного викладання робототехніки в українських школах. Її мета — зробити технології доступними для кожного закладу освіти.

У 2021 році Олена стала співорганізаторкою та головним суддею Першої всеукраїнської онлайн-олімпіади з робототехніки «ROBOROBO Olympiad 2021». Формат змагань дозволив залучити школярів з усіх регіонів України й довів, що технічна освіта може бути інклюзивною. За цим проєктом стоїть важлива ідея: навчити дітей не просто збирати роботів, а розуміти принципи їхньої роботи.

У 2022 році Олена Табінська була удостоєна Міжнародного ордена «Святої Софії» — престижної нагороди, яка відзначає жінок-лідерок за визначний внесок у розвиток суспільства, професійні досягнення та активну громадську позицію. Її нагородили за високий професіоналізм та вагомий внесок у розвиток робототехніки в Україні, інноваційний підхід і активне сприяння популяризації сучасних технологій у світі.

А вже наступного року — у 2023-му — компанія ТОВ «СТЕМ-КЛАС» та її директорка Олена Табінська отримали Національний сертифікат «Гордість професії» в межах Загальнонаціонального рейтингу «Підприємство року», організованого спільнотою «Ліга кращих». Це визнання стало підтвердженням ефективного керівництва, завдяки якому команда «СТЕМ-КЛАС» реалізувала низку значущих ініціатив у сфері STEM-освіти. Нагорода засвідчує професіоналізм пані Табінської та її особистий вагомий внесок у розвиток освітньої галузі в Україні.

«Саме тому, що робототехніка розширює можливості людини в усіх сферах, надзвичайно важливо знайомити з нею молодь уже сьогодні», — переконана Олена. «Бо робототехніка не лише готує до професій майбутнього — вона розвиває мислення, уяву та здатність бачити ширше. Майбутнє справді поруч — і саме ми формуємо, яким воно буде».

Робототехніка в освіті — це не лише про технічні навички. Це, передусім, про розвиток критичного мислення, командної взаємодії та здатності приймати рішення в реальному часі. На таких заняттях учні не просто конструюють — вони аналізують, експериментують і шукають власні рішення. Це — лабораторія майбутнього, в якій формується нове покоління дослідників.

Однак шлях до впровадження інновацій — непростий. Нерівність у доступі до ресурсів, особливо в сільських школах, залишається серйозною проблемою. Часто педагоги мають величезне бажання працювати з технологіями, але не мають відповідного обладнання. Саме тому пані Табінська наполягає: навіть один робот у класі — це вже початок, якщо вчитель уміє з ним працювати. Її мета — створити доступні, адаптовані програми, що працюють у будь-яких умовах.

Важливою складовою цієї трансформації стало навчання педагогів. З 2017 року Олена Табінська формує нове покоління вчителів, відкритих до змін. Семінари, тренінги, практикуми створюють простір для професійного зростання педагогів. Один із найяскравіших прикладів — літні інтенсиви з робототехніки, де педагоги й учні працюють над спільними проєктами. Поки вчителі вивчають нові методики і спостерігають, які теми даються дітям легко, а де потрібна додаткова підтримка — учні бачать, що дорослі теж навчаються, ставлять питання і не бояться відкривати нове. Це — простір спільного зростання, де дорослі й діти навчаються один в одного, а знання стають інструментом для створення справжніх технологічних рішень. Тут створюють автономні транспортні системи, міні-метеостанції, програмують роботів-помічників — і саме так формується нова технологічна культура. «Мета — не просто навчити, а запалити інтерес до дослідження», — підкреслює Табінська.

Сьогодні в освітню робототехніку активно інтегруються елементи штучного інтелекту. Нещодавно, разом з командою однодумців, Олена Табінська розробила інноваційну навчальну програму «Робототехніка DIY + ШІ» для учнів середньої школи. Програма інтегрує вивчення робототехніки з базовими навичками роботи зі штучним інтелектом — школярі знайомляться з основами машинного навчання, комп’ютерного зору та автономного управління. Курс базується на платформі Roborobo DIYGO AI. Учні створюють інтелектуальних роботів, які вміють розпізнавати обличчя, слідувати за об’єктами, об’їжджати перешкоди й самостійно приймати рішення. Програма побудована за принципом "від простого до складного" та включає як індивідуальні проєкти, так і змагання. У фокусі — дати школярам сучасні інструменти для мислення, дослідження та відповідального застосування технологій у житті.

Секрет сталого розвитку — у співпраці. «СТЕМ-КЛАС» працює з державними установами, освітніми платформами та територіальними громадами. Завдяки цьому можливе створення методичної бази, підтримка педагогів, організація змагань, що залучають учнів по всій країні. Робототехніка стає рушієм єдності — освітньої, регіональної, національної.

І нарешті — погляд у майбутнє. «Школа через 10 років — це простір досвіду, а не підручників. Тут знання здобуваються через експерименти, творчість, командну роботу. І робототехніка стане не винятком, а щоденним інструментом навчання», — упевнена Олена Табінська. Інвестуючи в STEM-освіту сьогодні, ми не просто навчаємо дітей — ми формуємо країну, яка мислить, творить і змінює світ.

Анастасія Югова спеціально для Діалог.UA

Последние новости