1 декабря 2014, 17:50

В Раду внесен законопроект об отмене проведения всеукраинского референдума. Полный текст законопроекта

Депутаты Верховной Рады внесли на рассмотрение законопроект об отмене закона "О всеукраинском референдуме".

В Раду внесен законопроект об отмене проведения всеукраинского референдума. Полный текст законопроекта

Инициаторами законопроекты выступили депутаты от фракции "Народный фронт" и "Батькивщина".

Предлагаем вашему вниманию полный текст документа на языке оригинала.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту Закону України "Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про всеукраїнський референдум"

1. Обґрунтування необхідності прийняття законопроекту.

6 листопада 2012 року Верховна Рада України з порушеннями процедури, встановленої у Конституції України та Законі України "Про Регламент Верховної Ради України", прийняла Закон України "Про всеукраїнський референдум", а 27 листопада 2012 року Президент України його підписав.

Громадськість виступила категорично проти цього Закону і звернулася з відкритими листами до Президента України та народних депутатів України з проханням визнати Закон України "Про всеукраїнський референдум" (далі - Закон) таким, що втратив чинність. Підставами для цього є:

1) Закон встановлює механізм проведення всеукраїнського референдуму, який не відповідає Конституції України.

Закон визначає організацію та порядок проведення всеукраїнського референдуму у спосіб, який належним чином не забезпечує право народу здійснювати владу безпосередньо шляхом реалізації громадянами свого конституційного права брати участь у всеукраїнському та місцевому референдумах, що не відповідає положенням частини другої статті 5, частини першої статті 38, статті 69 Конституції України. Так, відповідно до частини другої статті 5, частини першої статті 38, статті 69 Конституції України, народ здійснює владу безпосередньо, зокрема шляхом здійснення народного волевиявлення через референдум, та відповідно реалізації свого конституційного права.

2) Закон містить багато неконституційних положень, зокрема:

- Законом, всупереч положенням Розділу XIII Конституції України встановлюється можливість зміни Конституції України (в тому числі прийняття її в новій редакції) на референдумі за народною ініціативою без участі Верховної Ради та Конституційного Суду.

- Закон, всупереч положенням Розділу XIII Конституції України встановлює можливість зміни Конституції України шляхом скасування законів про внесення змін до Конституції України з автоматичним відновленням дії попередніх положень Конституції.

- Закон закріплює можливість ухвалення на всеукраїнському референдумі нової Конституції України без врегулювання порядку підготовки, обговорення та попереднього схвалення проекту нової Конституції України. Це може призвести до узурпації влади шляхом проведення маніпулятивного референдуму.

Порядок ухвалення нової Конституції України встановлюється лише цим Законом, що суперечить Рішенню Конституційного Суду України від 16.04.2008 р., за яким Український народ має право приймати Конституцію України на всеукраїнському референдумі за народною ініціативою в порядку, встановленому Конституцією та законами України.

- Закон встановлює неконституційний порядок набрання чинності законами України – з дня оголошення Центральною виборчою комісією результатів всеукраїнського референдуму. Цим проігноровано конституційні приписи статей 57 та 94 Конституції України щодо заборони введення в дію неопублікованих чи не доведених до відома населення законів. Такий же порядок встановлено для набрання чинності новою Конституцією України.

3) Закон позбавляє громадян конституційного права брати участь у місцевому референдумі.

Закон позбавляє громадян права вирішувати місцеві питання через місцевий референдум, що суперечить положенням частини першої статті 38 Конституції України, згідно з якими громадяни наділяються правом брати участь у місцевих референдумах.

За даними Мінюсту, з 1991 по 2009 рік в Україні було проведено 150 місцевих референдумів: 50 – з питань адміністративно-територіального устрою; 34 – з питань зміни назви населеного пункту; 31 – з інституційних питань, включаючи дострокове припинення повноважень представницьких органів місцевого самоврядування; 13 – з питань благоустрою населених пунктів; 12 – із земельних питань; 10 – з інших питань.

4) Закон прийнято з порушенням встановленої Конституцією України процедури розгляду та ухвалення.

Закон було прийнято у редакції першого читання, оскільки тексту, підготовленого до другого читання, із пропозиціями суб’єктів права законодавчої ініціативи, роздано депутатам не було. До прийняття Закону 06.11.2012 р. останній раз цей законопроект розглядався парламентом 10 липня 2010 року, після чого його було направлено на повторне друге читання, оскільки частина його норм не відповідає Конституції України.

На момент розгляду законопроекту Верховною Радою парламентський комітет не розглянув його на своєму засіданні та не підготував законопроект до повторного другого читання. Прийняття законопроекту відбулося без обговорення, без розгляду внесених народними депутатами численних поправок, чим порушено право законодавчої ініціативи, закріплене за народними депутатами статтею 93 Конституції України.

Також звертаю увагу, що Закон України "Про всеукраїнський референдум" суперечить європейським стандартам організації та проведення референдумів. Зокрема, Закон не відповідає багатьом положенням Резолюції Парламентської Асамблеї Ради Європи № 1121 (1997) "Про інструменти участі громадян у представницькій демократії", Рекомендації Парламентської Асамблеї Ради Європи 1821 (2007) "Про Кодекс належної практики щодо референдумів" від 23.11.2007 та Декларації Комітету Міністрів Ради Європи "Про Кодекс належної практики щодо референдумів" від 27.11.2008.

Таким чином, Закон України "Про всеукраїнський референдум" суперечить Конституції України та європейським стандартам, проголосований з порушеннями процедури, встановленої Конституцією та Законом України "Про Регламент Верховної Ради України", й у разі його застосування може завдати непоправної шкоди конституціоналізму та правовій системі України.

2. Цілі й завдання законопроекту.

Проект підготовлено з метою недопущення існування Закону України, який суперечить Конституції України.

3. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання.

Конституція України (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, N 30, ст. 141).

Закон України "Про всеукраїнський референдум" № 5475-VI від 06.11.2012.

Реалізація положень поданого законопроекту після його прийняття змін до інших законів не потребує.

4. Фінансово-економічне обґрунтування.

Реалізація даного проекту Закону України не потребує додаткових витрат з Державного бюджету України.

5. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття законопроекту.

Прийняття законопроекту "Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про всеукраїнський референдум" зніме напругу в суспільстві, яка виникла після прийняття Закону України "Про всеукраїнський референдум".

Последние новости